Takaisin sivustolle

Maalia ja bensaa suonissa

Isän kaverina autotallissa

Automaalari, rallikuski ja kokenut yrittäjä Antti Mikko Juhani Selivaara starttasi päivänvaloon Satakunnan keskussairaalassa vuonna 1979. Samana vuonna autoradiossa roikkui kuukausitolkulla Tuomari Nurmion läpimurtohitti Valo yässä ja autotalleissa soi Leevi and the Leavingsin biisi elämänmeno. Maailmaa ravisteli öljykriisi, mutta elämänmeno Selkämeren aalloissa kylpevässä pienessä Ahlaisten kirkonkylässä oli verkkaisaa.

Antin mieluisin paikka lapsuudessa oli autotalli, jossa merivartijana työskentelevä isä Mikko entisöi harrastuksenaan autoja. Antti oli innokkaana puuhissa mukana heti kun työkalut pysyivät kädessä. Maalin tuoksu, pienet purku- ja remonttityöt sekä autojen upeana kiiltävä olemus pitivät otteessaan.

Mallia mestarin otteista

– Ihailin isän monipuolisia taitoja ja seurailin silmä tarkkana hänen taitavia otteitaan. Mitään ei tehty sinne päin -mentaliteetilla, vaan aina sata lasissa. Tekemisen palosta, mestarin otteista ja tinkimättömästä tahtotilasta kertovat myös hänen saavutuksensa niin autojen entisöinnissä kuin huippu-urheilussakin.

Kuuluisin, isän entisöimä, arvoklassikko on presidentti J.K. Paasikiven Lincoln vuodelta 1946. Historiallisesti arvokas kansallisauto pelastettiin aikoinaan mudasta ja entisöintiin niin hienoon kuntoon, että se voitti kaikki mahdolliset palkinnot.

Autotallin ovet sulkeutuvat

Voittoa ja mestaruuksia seurasi vuonna 1987 perhettä kohdannut syvä suru isän menehdyttyä. 8-vuotiaalta Antilta sulkeutuivat autotallin ovet pariksi vuodeksi. Arki yksinhuoltajaäidin luotsaamana toi mukanaan taloudellista huolta. Päätös upean Lincolnin myynnistä tehtiin ja unelma-auto kurvasi kadoksiin Antin elämästä seuraaviksi vuosikymmeniksi.

Intohimo autoihin oli juurtunut Antin keskiviivan vasemmalle. Toimelias ja ahkera kymmenvuotias haaveili omasta peltoautosta. 500 markkaa maksava Fiat 850 poltteli Nakkilassa ja lommotti sydänalaa positiivisesti. Rahat oli saatava kasaan omin avuin. Niinpä Antti ryhtyi ajelemaan ahkerasti nurmikkoa ja tekemään muita hankintakassaa kerryttäviä hyötytöitä. Autokaupat tehtiin ja Antti päätti maalata uuden menopelinsä välittömästi. Isän opeilla auto sai mustan pinnan ja entistä ehomman ulkomuodon.

Haasteet ja tekemisen palo polttoaineena

Naapurissa asuva isän veli Matti harrasti kolariautojen kunnostusta ja avasi moottoriremonttien ja peltien oikomisen saloja. Taidoista oli hyötyä peltoautojen kunnostuksessa ja monissa myöhemmissä remonteissa. Antin varsinaisen ammattiuran tienviitoittajana voidaan pitää hänen Autovahinkokeskuksesta ostamaansa vaurioautoa. Koska 16 vuoden ikä ei vielä riittänyt viralliseen ajolupaan, niin suunnitelmissa oli korjata auto ajokuntoon ja ottaa käyttöön heti kun mittariin tulee 18 vuotta täyteen. Menopelin oikaisuhommissa ja peltitöissä riitti tekemistä. Setä Matti oli korvaamattomana apuna. Mitä pidemmälle kunnostusprojekti eteni, sitä hienommalta auto alkoi näyttää.

– Olin niin innostunut, että homma taisi lähteä multa pikkasen lapasesta, muistelee Antti yhtä elämänsä merkittävimmistä autonkorjauksista. Vaurioautosta tuli nopea ja näyttelykelpoinen. Se valmistui ensimmäisen kerran 1998 ja toisen kerran sitä tuunailtiin vuonna 2000. Usko onnistumiseen, tekemisen palo ja rohkeus toimivat projektin polttoaineina. Samat ominaisuudet on kaivettu haalarintaskusta aina esiin, kun elämä on tuonut tielle merkittäviä risteyskohtia tai johdattanut uusille mielenkiintoisille reiteille.

Automaalariksi

Kokemus kasvoi, taidot kehittyivät ja ammattikoulun pintakäsittelykoulutuksessa maaliruiskusta tuli tehokas työkalu. Ensimmäinen asiakastyö oli BMW:n ylimaalaus. Antti vietti illat ja yöt tilaustöiden kimpussa ja taitavat otteet toivat pian lisätyötä Antille koulunkäynnin ohessa. Ensimmäinen työpaikka oli Auto-, pelti ja maalaus Setälä, jossa henkilöautojen lisäksi saivat maalia pintaan myös linja-autot ja rekat. Antin valmistuttua automaalariksi hän pestautui Autopeltikorjaamo Mattilan palvelukseen. Innokasta maalaria kutsuivat jo vuoden päästä armeijan harmaat ja maaliruisku vaihtui rynnäkkökivääriin.

Menestystarinaa rakentamassa – It’s my life

Koko maailma odotti vuosituhannen vaihdetta jännityksellä. Antille vuosi 2000 tarkoitti varusmiespalveluksen päättymistä ja yhtä elämänsä suurimmista käännekohdista. Mielessä pyöri vahvana ajatus oman yrityksen perustamisesta. Rohkeasti tulevaisuuteen ja omiin taitoihin luottaen Antti perusti oman yrityksen kotitalon autotalliin – vielä samana Millennium-vuonna. Talli muutettiin automaalaamoksi ja töitä tehtiin ahkerasti työtunneista ja laadukkaasta lopputuloksesta tinkimättä. Autostereoista kantautui Bon Jovin It’s my life, josta tuli yksi läpimurtomenestys, samoin kuin myöhemmin Antin yrityksestäkin.

Automaalauksen pioneerin matkassa

Oman alansa intohimoiset mestarit eivät kelpuuta yhteistyökumppaniksi ketä tahansa. Antin taidot punnittiin, kun porilaiselta, uransa aikana yli 1000 ruiskumaalausta ja autotaideteosta maalanneelta, Simo Riikoselta tuli tilaustyöpyyntö. Riikosen kädenjälki ja mestarin maine oli levinnyt teiden päälle ja täyspitkien rekka-autojen pintaan pitkin Eurooppaa. Riikosen tilauskirjoihin tuli 30 vuoden jono hänen ajettuaan maalaamaansa rekan Pariisin maailmannäyttelyyn vuonna 1982. Työruuhkaa taltutettiin yötä päivää vielä vuonna 2003, jolloin Antti tuli apuun.

Kädentaitojen armoton ranking

Antin taidot lunastivat paikkansa Riikosen korkeiden laatuvaatimusten rankingissa ja yhteistyö jatkui vajaan vuosikymmenen ajan. Maalaukset vaihtelivat maisemista tuotekuviin ja elokuva-aiheisiin teoksiin. Yhteistyökumppaneiden suonissa virtasi samanlaista polttoainetta ja tinkimätöntä tahtotilaa. Molemmilla roihahti kiinnostus omaan intohimoonsa jo pikkupoikana. Riikosen kerrotaan oppineen piirtämään aiemmin kuin puhumaan ja kävelemään. 10-vuotiaana hän sai käsiinsä autolehden, jossa oli upeita amerikkalaisia, lieskoin koristeltuja, rekkoja. Nuo liekit polttivat hänen sydämensä ja sytyttivät maalausuran, jolla hän elätti itsensä yli neljä vuosikymmentä. Voitokkaan mestarimaalarin oma suosikki on vuonna 2006 maalattu punainen, 25 metrinen Scania, jota koristaa Zorro.

Maria liukuu Antin sydämeen

Talvi 2006 toi Antin elämään kuumaa huumaa hänen tavatessaan tulevan vaimonsa Marian Ellivuoren laskettelukeskuksessa. Aktiivinen ja mukaansatempaava nainen liukui syöksylaskulla Antin sydämeen. Kevät sulatti sydämet yhteen ja love story kiiruhti kohti vauhdikasta ralli- ja rakkauskesää Valvomon biisiä mukaillen…

Tästä rallikesä voi alkaa
paina rohkeesti kaasujalkaa
Kohta pääsee rytmiin
Hypnoosiin ja transsiin
Päättymättömät reitit
taipaleiden mutkaiset seitit

Rallihetken taikaa
Kartturi-Marian kanssa yhteistä aikaa
23 kilpailun verran
eletäänhän ikimuistoista vuotta vain kerran

Must tuntuu et mitä vaan voi tapahtuu
Eikä siihen mitenkään voi varautuu
Kun kilpailuvietti puskee parastaan ja
voittosuora edessä yhä uudelleen sarastaa…

23 rallikilpailua yhdessä Marian kanssa

Rallikärpänen puraisi Anttia vuonna 2003, jolloin hän aloitti suositun F-Rallisarjan. Antti ajoi vuonna 2007 ennätysmäärän rallikilpailuja. Myös Maria on mukana kaikissa kilpailuissa, joita kertyy peräti 23. Hän vetää muutamaan otteeseen ylleen rallihaalarit ja istahtaa kartturin paikalle. Yhteinen elämäntaipale on sinetöity kerralla myötä- ja vastamäissä ja nuottienlukutaidot testattu kovissa kurveissa. Vuosi 2007 nosti Antin onnistuneiden osakilpailujen jälkeen kolmannelle sijalle samassa sarjassa. Lapsena isälle topakasti tokaistu ”Minusta tulee rallikuski” oli käynyt toteen omalla elämäntaipaleella.

Tahdon käynnistää yhteisen taipaleen

Toteen kävi myös avioliitto Marian kanssa vuonna 2008. Pienessä ja idyllisessä kotikylän kirkossa Ahlaisissa lausuttiin vahvasti tahdon. Hääautona huristeli Tommi Mäkisen kuuluisa menopeli. Vihkiparin ikimuistoista päivää juhlistamassa ja onnittelumaljoja kilistelemässä oli 300 juhlijaa. Yhteinen taival oli saanut virallisen startin. Suomi-rockin suosituimmat kesäbiisit Pauhaava sydän ja Hetkeksi en sulle rupia sinetöivät suuren juhlatunnelman.

Suuria suunnitelmia yritystoiminnassa

Automaalaamon viisi ensimmäistä vuotta vierähti Ahlaisissa. Toiminta sai hyvän alun ja asiakaskunta kasvoi. Taitavan tekijän maine täytti tilauskirjoja ja yritys siirtyi Ahlaisten kotikylästä viiden ensimmäisen toimintavuoden jälkeen Poriin. Uusi toimipaikka löytyi Mikkolasta. Antti vuokrasi lopetettavan automaalaamon tilat, joissa toimittiin vuosikymmenen vaihteeseen saakka. Työn laatu ja toimitusvarmuus puhuivat tyytyväistä kieltä yhteistyökumppaneille. Ahtaus alkoi kuitenkin toiminnan kasvaessa asettua kutsumattomana vieraana automaalaamon arkeen.

– Minulle tuli ratkaisun paikka yritystoiminnan kehittämisen suhteen. Mennäänkö nykyisillä vai tehdäänkö jotakin radikaalia? Entä jos koko yritystoiminta nostettaisiin täysin uudelle tasolle? Millainen työtilanne paikkakunnalla on ja miten omasta toiminnasta saadaan rakennettua niin tuottoisaa, että miljoonan investointi on kannattavaa, pohti Antti.

Päätös yritystoiminnan laajentamisesta ja uusien toimitilojen rakentamisesta tehtiin vuonna 2009. Toiminnan luonne muuttui maalaamosta täyden palvelun kolarikorjaamoksi ja maalaamoksi. Positiivista päätöstä puolsi se, että kaikki vakuutusyhtiöt luottivat Anttiin yhteistyökumppanina. Vaikka Antilla ikäkilometrejä ei ollut kertynyt 30 vuotta enempää, niin kokemusta yritystoiminnasta oli jo kymmenen vuotta.

Miljoonahanke ja täydenpalvelun toiminta

Yrityksen tontti löytyi Pohjois-Porista, Isojoenrannasta, jonne valmistui 2010 tasokkaat tilat alan edistyksellisimpine laitteineen. Täyden palvelun Kolarikorjaamo ja maalaamo Selivaara Oy palveli asiakkaita niin suurissa kolarivaurioissa kuin pienissä pintanaarmujenkin hoidossa, vahinkotarkastuksissa, hinausautopalvelussa sekä sijaisautojen järjestämisessä. Palvelun laadun ja prosessien läpimenotehokkuudesta vastasi 12 alan ammattilaista tinkimättömällä palveluasenteella.

Vuodet kiiruhtivat ja liikevaihto otti sprintin kasvuyrityksen kiivaalla vauhdilla ylöspäin. Prosesseja hiottiin ja toiminnanohjausjärjestelmiä kehitettiin digimurroksen pyörteissä. Antin elämässä oli positiivinen rytmihäiriö ja ruuhkavuodet rullasivat vauhdikkaasti.

Akkujen lataamista arktisilla alueilla

Elämän tarjoamat eväät olivat runsaat, sillä perheeseen oli syntynyt suurien päätösten vuonna 2009 esikoistytär Emma ja vuonna 2011 Oona. Vaativan yritystoiminnan vastapainoksi perhe viihtyi vapaa-aikana pohjoisessa. Antti on kiertänyt Suomen, Ruotsin ja Norjan Lapin. Arktisen kauneuden lumoissa ja upean luonnon ympäröimänä akut latautuvat. Ainutlaatuisia muistijälkiä on monia, mutta Pohjois-Norjan jylhät maisemat, patikointi villissä luonnossa tuulen tuivertamilla tuntureilla ja villi jäämeri ovat jättäneet Antin sydänalaan positiiviset mustelmat.

Yrityskaupat

Vuonna 2018 Kolarikorjaamo ja maalaamo Selivaara Oy:ssä on korjattu 2000 autoa ja ahkeroitu 2 miljoonan euron liikevaihto kokoon. Kovassa kunnossa on myös Antti, jolta onnistuu crossfit-salilla 630 leuanvetoa tunnissa. Sinnikkyydestä ja periksiantamattomuudesta kertoo myös se, että vielä viime minuuteilla mies pinnistää 10 leuan sarjan.

– Mielessäni kävi myös maailmanennätyksen päihittäminen, mutta yli 1000 leuan vetämistä pitäisi päästä harjoittelemaan nykyistä paljon enemmän, eikä aika tahdo riittää.

Uudet suunnitelmat alkavat pyöriä Antin mielessä. Isosta yritysunelmasta oli tullut totta huimaa vauhtia. Vastuunkantamiseen ja menestystarinan rakentamiseen on panostettu viime vuosina sataprosenttisesti. Menestynyt yritys herättää kiinnostusta ja Antti tekee päätöksen kolarikorjaamon ja maalaamon myymisestä. Ostajat löytyvät yrityksen sisältä ja koko liiketoiminta myydään tutuille työkavereille tammikuussa 2019.

Unelmien koordinaatit kotipihassa

Toiminnan miehenä tunnetulla Antilla polttelee sormenpäissä vuosien varrella vähemmälle jäänyt rakas harrastus – arvoautojen kunnostus. Hän uudistaa kotipihan automaalaamon tilat loistokuntoon ja päättää tehdä muutaman arvoautoprojektin vuodessa.

Antti on mukana myös Lapland Drivingin toiminnassa. Yritys yhdistää palveluihinsa pohjoisen eksotiikan ja vauhdin hurman tarjoamalla ajotapahtuma ja testauspalveluita sekä elämyksellistä toimintaa yrityksille.

Kaamoksen kynnyksellä Antilla on suunnitelmissa ottaa koko perheen voimin navigaattorista suunta puoleksi vuodeksi napapiirille. Autoradion aalloilta kantautuva vuoden suosikkibiiseihin rankattu Mä en pelkää tän elämän eessä, kuvaa miehen rohkeaa ja avarakatseista asennetta.

Lapsuuden Lincoln löytää tiensä kotitalliin

Antti on treenaamassa rallia Mäntyharjulla toukokuussa 2019. Hän tapaa reissulla Woikosken toimitusjohtajan ja omistajan Clas Palmbergin, joka on perustanut paikkakunnalle automuseon. Upea 40 auton kokoelma kätkee sisäänsä valtavan määrän mielenkiintoisia tarinoita. Miehiä yhdistää rakkaus arvoautoihin ja puheeksi nousee Antin isän kunnostama Suomen kansallisauto, J.K. Paasikiven Lincoln, joka kurvasi aikoinaan matkoihinsa kotipihan autotallista. Antti kertoo Clasille huolestuneena Lincolniin liittyvistä salakuljetushuhuista ja historiallisten kansallisautojen katoamistapauksesta.

Arvoautojen salakuljetusepäily ja rikostutkinta

Vuonna 2017 uutisoitiin, että presidentti Kyösti Kallion vuosimallin 1938 Buick Special Eight ja J.K. Paasikiven vuoden 1952 Cadillac sekä Lincoln vuodelta 1946 on viety salaa pois Suomesta. Autot kuuluivat Aimo Astalan säätiön pyörittämän Helsingin Automuseon kokoelmiin. Autot tulivat myyntiin museon toiminnan päätyttyä. Lain mukaan yli 50 vuotta vanhoja ajoneuvoja ei olisi tapahtumahetkellä saanut viedä Suomesta ilman lupaa. Presidenttien arvoautoille ei ollut haettu Museovirastolta vientilupaa. Salakuljetushuhu herätti paljon kiinnostusta ja median huomion. Tulli käynnisti rikostutkinnan tapauksesta.

Clas kertoo Antille, että Lincoln on tällä hetkellä Pohjois-Italiassa milanolaisen autokauppiaan ja keräilijän omistuksessa. Hän on tehnyt kaupat viidestä arvoautosta, joista yksi on Antille lapsuudesta rakas Lincoln. Kuultuaan vaikuttavan tarinan Lincolnista ja siitä miten se liittyy Antin lapsuuteen hän tarjoaa Antille mahdollisuutta ostaa Lincoln takaisin omistukseensa. Antti innostuu ajatuksesta ja ottaa startin Milanoon juhannuksen tienoilla 2019. Milanossa Antin valtaa epätodellinen tunne, kun hän viimein näkee Lincolnin. Heinäkuussa se saapuu kotitalliin. Antin mielessä on auton maalaus ja viimeistely. Suunnitelmissa on, että Lincolnilla pääsee ajelukierrokselle jo alkusyksyllä.